«У нас є велика кількість чоловіків і жінок, чия самовідданість, стабільність, бачення, і спеціальні навички роблять їх такими, хто у змозі впоратися з будь-яким можливим завданням у служінні. Нам треба тільки розшукати цих людей, і довірити їм служити нам.
Десь у нашій літературі є речення з цього приводу: «Наші лідери не управляють по мандату, вони ведуть прикладом». Насправді ми говоримо їм: «Дійте для нас, але не наказуйте нам».
Таким чином, лідер в служінні АА – це чоловік (або жінка), який може особисто зібрати разом принципи, плани і політику у таку віддану і ефективну дію, що решта з нас хочуть підтримати його і допомогти йому з його роботою. Коли лідер вкрай тисне на нас, ми повстаємо; але коли він занадто покірно підкорюється наказам і не здійснює жодного судження самостійно – ну, він насправді взагалі не є лідером.
Хороші лідери створюють плани, політики та ідеї для поліпшення нашої Спільноти і її служб. Але в нових і важливих справах вони, тим не менш, широко консультуються, перш ніж приймати рішення і діяти. Хороші лідери будуть також пам’ятати, що гарний план чи ідея може прийти від будь-кого і будь-де. Отже, грамотне лідерство часто відкине свої заповітні плани на користь кращих інших, і це дасть їм кредит довіри.
Хороші лідери ніколи не звалюють на когось відповідальність. Переконавшись, що вони мають, або можуть отримати, достатню загальну підтримку, вони вільно приймають рішення і провадять їх у дію негайно, за умови, звичайно, що такі дії є у рамах їх певних повноважень і відповідальності.
Нічого, однак, може бути більш фатальним для лідерства, ніж опозиція заради опозиції. Ніколи не може бути так, що «Давайте у цьому підемо нашим шляхом, чи не підемо взагалі». Цей рід опозиції часто живиться від сліпої гордості або намагань заохотити нас заблокувати щось або когось. Також є опозиція, яка «кидає» свій голос, говорячи: “Ні, нам це не подобається”. Не обґрунтовуючи це ніякими реальними причинами. Це не буде працювати. Будучи покликаними та закликаючи до чогось, лідери завжди мають надати свої причини, і при цьому вагомі причини.
Також лідер повинен розуміти, що навіть дуже горді чи злі люди іноді може бути дійсно праві, тоді як спокійніші і більш скромні можуть помилятися.
Ще одна кваліфікація для лідерства, «давати і брати» – це здатність до бадьорого компромісу, коли належний компроміс може призвести до прогресу ситуації в напрямку, що виявляється правильним. Компроміс важко приходить для нас, «все-або-нічого пияків». Тим не менш, ми ніколи не повинні випускати з уваги той факт, що прогрес майже завжди характеризується рядом поліпшуючих компромісів. Одначе ми не можемо йти на компроміс завжди. Тепер і потім дійсно необхідно стійко дотримуватися своєї переконаності про проблему, поки вона не буде вирішена. Це – ситуації, коли потрібна активна координація і найретельніша здатність розрізняти, який курс взяти.
Лідерство часто викликає тяжку та часом довготривалу критику. Це – серйозне випробування. Завжди є конструктивні критики, які насправді – наші друзі. Ми мусимо уважно прислухатися до них. Ми повинні бути готові дати їм можливість змінити наші думки, іноді навіть повністю. Часто, також, ми мусимо не погодитися, і надалі стійко триматися своєї думки, не втрачаючи їх дружби».
Таким чином, ми бачимо, що кожен з нас грає свою роль у правильному функціонуванні нашої Спільноти. В якості членів групи ми довіряємо нашим представникам по загальному обслуговуванню (ПЗО) діяти, використовуючи свої найкращі рішення, коли вони говорять від імені нашої групи, хоча ми все ж беремо достатню участь у їх рішеннях за допомогою спілкування та обговорення. Ми ніколи не повинні відчувати себе стурбованими тим, що висловлюємо свої погляди вільно. Як ПЗО ми поважаємо і вважаємо дуже вагомою думку наших груп, але розуміємо, що ми не повинні маршувати за їх наказами, якщо ми відчуваємо, є інше рішення, яке забезпечує користь для АА як цілості. Крім того, як ПЗО ми довіряємо Делегатам, яких ми вибираємо, діяти і голосувати за їх найкращим сумлінням, коли вони беруть участь у прийнятті рішень на рівні Конференції. Подібно до Представників по загальному обслуговуванню, Делегати поважають і вважають дуже вагомою думку ПЗО. Подорожуючи далі вниз по перевернутому трикутнику, ми бачимо, що Делегати довіряють членам Ради Обслуговування, та члени Ради довіряють Делегатам і співробітникам Офісу.
Я думаю, що найкращий спосіб підвести підсумок «Ролі Довіреного Служителя» – це останній абзац Третьої Концепції. «Вся наша Програма АА спочиває безпосередньо на принципі взаємної довіри. Ми віримо Богу, ми довіряємо АА і ми довіряємо один одному. Тому ми не можемо зробити менше, ніж довіряти своїм лідерам у служінні. «Право Приймати Рішення», яке ми пропонуємо їм – це не тільки практичні засоби, за допомогою яких вони можуть ефективно діяти і вести за собою, але це також – неявний символ довіри».Дякую вам!
Переклад Михайла А., Київ.